Kawan Baik Cik Cahaya ♥

Selasa, 17 Ogos 2010

Berikan aku Hidayahmu Ya ALLAH..

Ya ALLAH, aku memohon kepadamu. 
Berikan lah aku hidayahmu,

Berikan hidayah kepada ku, 
tidak kira dalam apa jua yg ku lakukan.

Janganlah biarkan aku termasuk di dalam golongan yg alpa.
Jangan biarkan aku tanpa petunjukmu..
 
Aku sentiasa merindui hidayahmu, Ya ALLAH..


Maksud Hidayah~~

Bahasa :  Petunjuk
Istilah : Petunjuk ALLAH ke arah kebenaran.

Cara-cara mendapat hidayah dan mengekalkannya :
  • Mensyukuri nikmat ALLAH.
  • Yakin kepadakebenaran ALLAH.
  • Berakhlak mulia dalam kehidupan.
  • Bersungguh-sungguh menimba ilmu.
  • Berdoa memohon pertolongan ALLAH.
  • Memelihara hubungan baik antara makhluk.
  • Melaksanakan tanggungjawap amar makruf nahi mungkar.
  • mempertingkatkan ibadah seperti solat dan membaca Al-Quran.
Perkara yang menghalang hidayah ALLAH:
  • Meninggalkan ibadah wajib.
  • Melakukan dosa dan maksiat.
  • memiliki sifat2 mazmumah seperti takbur, tamak, riak dll..
  • Tidak menghormati ibubapa.





0 comments:

Catat Ulasan